Hele mahogny-overbygningen skrapt/slipt ned og lakket igjen.
Hele undervandsskroget slipt ned. Luset enkelte steder hvor der var bløtt i skjøtene. Så påført ny primer og bunnstoff.
Fribordet slipt og malt.
Skiftet 3 jernbunnstokker til rustfritt stål. I den forbindelse ble deler av de ribbene som var ødelagt av rust fra jernbunnstokkene skiftet.
Laget ny bordplate af mahognyfinér til cockpit-bordet.
Alt utenbords slipt og lakket.
Det blev satt en lus i et enkelt skjøt som var blitt litt bløtt.
Alt utenbords slipt og lakket..
Alle eiere har gjennom tidene passet utrolig godt på Ambition. Skroget består på nær de 3 nederste planker i hver side av den originale mahogni (kjølbordene blev skiftet i 1990). Ca. 90% av ribbene er originale.
Nedenfor er listet de endringer / forbedringer vi har kjennskap til:
1985 - 1999
I denne periode ble deler av enkelte ribber skiftet ut, og båtens to eneste
spante skiftet. Videre ble flere av jernbunnstokkene som sidder ovenpå ca.
hvert tredje ribbe skiftet ut. Alt utenbords blev malt og lakket hvert år.
1996
Motoren tatt ut for ettersyn og maling.
Samme år ble det satt i 2 stålrammer ved masten. Rammene går fra mastefoten
til under den langsgående dekksbjelken, hvor de er boltet sammen med 2 stålrammer
som er boltet fast på de kraftige dekksbjelkene samt med røstjernene.
1994
Alle beslag på masten tatt av. Masten slipt ned og lakket igjen.
1992
Hekken, som var blitt saget av, ble rekonstruert med det originale akterspeil.
1985
Jens Poulsen fikk montert en 12 HK Vire innenbordsmotor i båten, som har seilt uten motor siden 1918. Motoren er
satt slik at propellakslingen stikker ut gjennom siden, og montert med en
tobladet Gori foldepropell. Hvis man vil ta motoren ut igjen skal man altså
bare skifte 1 meter planke. Det er heller ikke skåret ut i noen bunnstokker
for å montere motoren.
1979 - 1985
Der blev satt ny innerstevn i båten fra baugen til like foran masten. Samtidig
blev alle jernbunnstokkene fra baugen til like foran masten skiftet.
1978
William Jensen utvidet cockpitten, skiftet ca. 1/3 av dekksbjelkene, lagde
et nytt dekk (kryssfiner med teak oppå) samt ny mahogni skandekk og midtfisk.
Han fornyet også rorbrønn og rorstammen til rustfritt stål. Da han tog blykjølen
av for at få båten inn verkstedet sitt fikk han samtidig alle kjølboltene
ettersett og skiftet få av dem til rustfritt stål. Resten av de gamle bronzeboltene
blev satt i igjen. Samme år lager han ny mast og bom, helt ny rigg og skiftet
alle beslag på mast, bom og dekk. Alle disse ting er fortsatt nesten som nye.
1958
Først på dette tidspunkt fik Ambition bygget et hyttetak på. Det er lavet
av en båtbygger og passer pent til båten.