|
Skipsreder
Johan Chr. Isdahl fra Bergen ba Johan Anker tegne en 7meter båt etter den
nye S-regelen i 1917. Tegningene er datert den 11. januar 1918. Den er målt
og klassifisert av Norsk Veritas, første gang den 6. juni 1918. Ambition
vant sin klasse i KNS' vårregatta 8. - 9. juni 1918 med konstruktøren Johan
Anker ved roret. Den vant bl.a. over 7 meter S Pirat, den første 7 meter
S som Johan Anker konstruerte.
Dette
førte til at Ambition skulle representere Norge i seilasene om Øresundspokalen,
som var på svenske hender. Seilasene skulle foregå ved Långedrag ved Göteborg
den 14. - 18. juli 1918. Mannskap var bl.a. eieren. Eugen Lunde var rormann.
Ambition seiret over den danske båten Pioner og den svenske båten Sfinx
og vant pokalen til Norge for første gang. Pokalen forble siden i Norge.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johan
Chr. Isdahl seilte så videre til København hvor KDY arrangerte sin Øresunduke
25.-28. juli. Der møtte han Aksel Isdahl som deltok med sin 12mR Symra
og Georg von Erpecom som seilte Irina II, en 10mR.
Det
må ha vært en hyggelig uke for bergenserne. Ambition vant 3 av 4 seilaser,
Symra samtlige og Irina II vant 3 av 4 seilaser. Om det opprinnelig var
meningen å seile Ambition hjem til Bergen vet vi ikke, men J.C. Isdahl
solgte i alle fall Ambition til grosserer C. Herschend i København. Symra
og Irina II derimot, returnerte til Bergen. Det skulle gå 85 år før Ambition
fulgte etter. |
|
C. Herschend
solgte båten allerede i 1919, for øvrig til generalkonsul Holger Adolph,
som var eier av den danske 7 meter S Pioner, som Ambition vant over ved
Øresundspokalseilasene. Med Adolph som eier deltok Ambition blant annet
i en 7mS match, som foregikk over 3 dager, med Kong Christian X som rormann!
Adolph
forærte i november 1920 Ambition til den Danske Marine, og her fortsatte den
sin ærverdige kappseilaskarriere inntil marinen satte den på auksjon den 19.
april 1956. Den ble imidlertid før auksjonen kjøpt av sjøløytnant I.R. Michelsen
og hadde deretter tre eiere, inntil Jens Poulsen kjøpte den i november 1985.
|
|
|
|
Med
en enestående interesse i båten sin, gjorde Jens en fantastisk innsats
for å sette båtens historie sammen og finne frem gamle bilder og avisutklipp.
Derfor er Ambitions lange karriere i dag utrolig veldokumentert. Jens
gjorde også en stor innsats for at båten skulle fremstå som original.
Da han kjøpte den, var det skåret 60 cm av hekken, men det lykkes ham
å finne den avsagde "enden" hos båtbyggeren som hadde ført sagen, og hekken
ble rekonstruert i 1992. Det originale akterspeilet ble gjenbrukt, slik
at det igjen sitter på båten. Her er båtens navn inngravert.
Tilbake
til toppen |
|